söndag 9 augusti 2009

Och så var det min tur...















...att få dregla över den, bland sybloggarna, så populära japanska mönsterboken Stylish Dress Book av Yoshiko Tsukiori. Den är nu översatt till finska (när kommer den på svenska?) och då kunde jag bara inte låta bli att köpa den (är ett av mina hemspråk) trots att jag misstänker att modellerna är alltför vida för att passa mig. Vi får se. Bilderna är i alla fall underbara och beskrivningarna illustrerande (så jag förstår att man har kunnat sy efter det japanska exet).
Så om någon tycker att finska är något lättare än japanska så finns boken att köpa på Adlibris! Titeln är Ihanat mekot ja tunikat. Den som föredrar japanska kan köpa den via Yesasia. Den som vill se lite färdiga plagg går in på Rinos syblogg.















sommarean köpte jag en finsk, oerhört inspirerande, mönsterbok med fina bilder. Den heter JuJu -Erilainen lastenvaatekirja av Mari Savio & Kati Rapia.


50 stycken barnklädesmönster i storlekarna 90 till 120 cl. Temat är återbruk av gammalt material. Boken kan funka även för den som inte kan finska.



Vet dock ej hur man kan få tag på boken i Sverige. Någon som vet?




Någon som redan provat på att sy från boken är Kånkarong!















Kände att jag saknade en basbok i sömnad. En sån där som man kan slå upp i när man behöver hjälp. Det blev Sy. Den kompletta sömnadshandboken från Ica förlaget. Vet inte om den är bäst, men så blev det. Någon annan som har ett bra tips om en grundbok i sömnad?

7 kommentarer:

  1. Har nyss hittat hit och lägger till dig i min blogg-lista =)

    SvaraRadera
  2. Så synd (eller tur för plånboken i alla fall) att finska inte är ett av mina språk för i så fall skulle jag också vilja ha dessa böcker. Hoppas du syr något till dig själv som du kan visa upp här på bloggen.

    SvaraRadera
  3. underbara böcker, så kul att köpa nåt sånt till oss själva. Njut av japanska ideér, finns nåt bättre för själen?

    SvaraRadera
  4. Stort grattis till fina böcker!! Det suger i köptarmen :-).

    SvaraRadera
  5. Hej, jag är japanska.

    ojdå,hon är en av känd person för "handmade-people". pris är såå mycket...ojdå...för att översätta? kanske.

    jag viste inte att det finns på finska. hoo.
    jag tror att mina kompisar som syr, skulle vara förvånade att det finns på finska.
    lycka till! jag ser fram emot att se att du ska sy med dem!

    (tack så mycket att du besökte min blogg några veckor sedan!)

    SvaraRadera
  6. Hej! Hittade just till din blogg och lägger genast till dig i reader :-)
    Jag har en bok av Linda Gibson som jag tycker är helt ok. Mycket bilder som visar hur man skall göra i olika steg när man syr olika grejer. Fyndade min på rea väl värd sina pengar.

    SvaraRadera
  7. vill tipsa om en "slå upp bok" som heter sy kläder,har skrivit om den på min blogg.
    Den är oumbärlig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...